Thursday 28 April 2016

Pengupayaan Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu di Malaysia dan Singapura*

Analisis Di atas telah dinyatakan bahawa di Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya dimulakan mata kursus Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu sejak sesi 1993/1994. Malah, pada sesi 2003/2004 kursus kursus Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu Lanjutan ditawarkan di jabatan tersebut. Seterusnya, sejak sesi 1993/1994 ditunjukkan terdapat dua buah latihan ilmiah yang terdiri daripada Hasnah Mat Adnan (1994), “Analisis Tautan dalam Wacana Bahasa Melayu” dan Tan Wee Pheng (1994), “Tautan dalam Bahasa Melayu”. Di sini, dikemukakan seterusnya sumbangan dalam bidang tatabahasa wacana dalam bentuk tahun, nama pengarang dan tajuk di samping jenis penerbitannya.

 Pada tahun 1996, Sanat Md. Nasir, Sanat Md. Nasir, “Tautan Dalam Wacana Bahasa Melayu Akhbar”, tesis Ph.D Universiti Malaya, Sanat Md. Nasir, “Wacana Sulalatus Salatin Dan Imam: Dari Perspektif Tautan”, penerbitan artikel dalam Safrin, Subhilhar dan Sudirman (ed) Tradisi Dan Kemodernan, Universitas Sumatera Utara, Medan, Sanat Md. Nasir, “Kewacanaan Za’ba” dalam Wan Abdul Kadir (ed) 100 Tahun Za’ba: Pejuang Bangsa, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur. 

Pada tahun 1997, Sanat Md. Nasir, “Tautan Penghubung Ayat Dalam Wacana Bahasa Melayu: Suatu Analisis Tentang Rencana Pengarang Utusan Zaman Akhir Dekad 1950-an dan 1960-an” dalam. Indirawati Zahid (ed), Monograf Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur, Sanat Md. Nasir, “Yang Terabai Dalam Penulisan Tatabahasa Bahasa Melayu” dalam Indirawati Zahid (ed), Monograf Jabatan Bahasa Melayu, Siri Kedua, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur, Sanat Md. Nasir, “Pengajaran Bahasa Melayu Mengikut Pendekatan Wacana” dalam Indirawati Zahid (ed), Monograf Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur, Sanat Md. Nasir, “Pengajian Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu Dari Perspektif Sejarah dan Prospeknya” dalam Nuwairi Hj. Khaza’ai dan Wong Khek Seng (ed), Pengajian Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur, dan Sanat Md. Nasir, “Wacana Cerpen Melayu: Analisis Struktur Maklumat” dalam Norazit Selat dll (ed), Meniti Zaman Masyarakat Melayu Antara Tradisi & Moden, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur.

Pada tahun 1998, Azizah Abdul Hamid, “Analisis Penulisan Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Rendah-Satu Perspektif Wacana”, Naesah Osman, Analisis Struktur Maklumat Dan Unsur Tautan Dalam Imam, dan Siti Norngaliah Mohd. Salihin, “Keterbacaan Teks Berdasarkan Ciri-Ciri Ketekstualan”, latihan ilmiah.
Pada tahun 1999, Abd. Razak Mohamad Yusof, “Analisis Unsur Tautan Dalam Skrip Drama Melayu”, Shahariman Ahmad, “Analisis Tautan Genre Cerpen Dan Rencana:Aplikasi Model Tautan Pindaan (1996)”, Shamsudin Othman, Analisis Sajak: Aplikasi Model Tautan Pindaan”, dan Siti Khainorliza Mohd. Nordin, “Tautan Penghubung Ayat: Satu Perbandingan Analisis Teks Lama Dan Teks Baru”, latihan ilmiah. 
Pada tahun 2000, Mohd. Rashid Md.Idris, “Analisis Wacana Cerpen 1950-an Dari Perspektif Struktur Maklumat Dan Struktur Tema”, kertas projek ijazah sarjana.
Pada tahun 2001, Jamal Iskandar Ismail, “Struktur Tema Dan Tautan”, latihan ilmiah, Azahar Md.Sabil, “Warkah Melayu Lama: Satu Penerapan ‘Teori’ Atqakum” , kertas projek ijazah sarjana dan Dulitah Salmi @ Nur Aisyah Abdullah, Analisis 90 Sanat Mohd Nasir Struktur Maklumat Dalam Cerpen ‘Pertemuan Di Cedar Rapids’, kertas projek ijazah sarjana muda. 
Pada tahun 2002, Suryani Atan, “Tautan Perulangan Dalam Wacana Cerpen Melayu: Analisis Perbandingan Cerpen-Cerpen Konvensional, Peralihan Dan Absurd” dan Zelda Mohd. Ibrahim, “Kewacanaan Rubai Hamzah Fansuri”, latihan ilmiah, Hasnah Mat Adnan, “Analisis Tautan Dan Runtutan”, tesis sarjana, dan Sanat Md. Nasir, Tautan Dalam Wacana Bahasa Melayu Akhbar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Pada tahun 2003, Sanat Md.Nasir, “Undang-undang Sastera, Sastera Undangundang dan Undang-undang Bahasa” dalam Mohamad Mokhtar Hassan et.al (ed), Kesusasteraan Dan Undang-Undang. Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur. 

Pada tahun 2004, Alice Alim, “Analisis Tautan Perulangan Dalam Lirik Lagu Melayu Moden”, Asnia Adas, “Tautan Perulangan: Perbandingan Antara Buku Teks Singapura Dengan Malaysia”, Jamil Akok, “Wacana Dalam Novel Salina: Kajian Dari Aspek Tautan”, Norhayati Othman, “Tautan Penghubung Ayat: Analisis Perbandingan Teks Ucapan Dr.Mahathir Mohamad Dekad 1980-an Hingga 2000-an”, Nuridahyu Mohamed Noor, “Tautan Perulangan Dalam Wacana Cerpen Masuri S.N.”, dan Rohasan Mansor, “Perbandingan Tautan Penghubung Ayat: Teks Manja Dari Singapura Dengan Teks Nona Dari Malaysia”, latihan ilmiah, Siti Norngaliah Mohd. Salihin, “Nyanyi Sunyi Amir Hamzah: Analisis Runtutan” disertasi sarjana sebahagian, dan Sanat Md.Nasir, “Wacana Hikayat Hang Tuah Dan Hikayat Zulkarnain: Satu Perbandingan” dalam Rogayah Hamid & Mariam Salim (ed), Epik Melayu: Satu Kajian Naskah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. 

Pada tahun 2005, Suryani Atan, “Elipsis Dalam Wacana Lisan”, tesis sarjana, Sanat Md.Nasir, “ ‘Teori’ Atqakum Dalam Pemikiran Pengajian Bahasa Melayu”, dalam. Hashim Musa (ed.), Bahasa Dan Pemikiran Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur, Sanat Md.Nasir, “ Ucapan Bajet 2006 oleh Perdana Menteri Malaysia: Analisis Wacana Kritis Plus dalam Perbandingan”, dalam. Jurnal Pengajian Melayu, Jilid 16. 

Pada tahun 2006, Sanat Md.Nasir, “ Mencari Melayu Dalam Analisis Wacana Kritis, Retorik Dan Kesantunan “, dalam. Kamsiah Abdullah et. al (ed.), Budaya:Memeluk Akar Menyuluh ke Langit, Jabatan Bahasa dan Budaya Melayu, Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura, dan Sanat Md.Nasir, “ Wacana Pantun Melayu” dalam. Hashim Awang et. al (ed.) Wacana Budaya, Akademi Pengajian Melayu, Kuala Lumpur. 

Jabatan Bahasa dan Budaya Melayu, Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura, ditawarkan kursus analisis wacana di peringkat sarjana mulai awal 2007. Sehingga ini, kursus tersebut telah ditawarkan dua kali. Yang berikut ialah penyataan modul kursus yang sampai ke peringkat wacana kritis: “This module focused on how is discourse used to structure social processes and institutions. It introduces students to discourse analysis with a specific focus on critical discourse analysis (CDA) as a method of data analysis in literacy studies and educational research.” 

Pengupayaan Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu 91 Namun begitu, kursus tersebut lebih memberatkan aspek tatabahasa wacana sehingga kepada tatabahasa wacana mega. Lihat Lampiran tentang rangka kursus yang berdasarkan minggu. Pelajar kursus sarjana tersebut dikehendaki membuat tugasan masing-masing sepanjang kursus sebagai penilaian. Didapati mereka dapat menyerap dan mengaplikasikannya di dalam bilik darjah khususnya dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa dan karangan.

Pada tahun 2007, Sanat Md.Nasir, “Analisis Wacana Lidah Pengarang Berita Harian Singapura dan Berita Harian Malaysia” dalam. Paitoon M. Ch. (ed.) Prosiding Persidangan Persatuan Linguistik Asean (PLA) di Cheng Mai, Thailand dan Sanat Md.Nasir, “P&P Karangan Dan Kosa Kata Dalam Pemerhatian Terhadap Guru Pelatih Di Singapura: Penyelesaian Melalui Tatabahasa Wacana” dalam Prosiding Mengajar dan Belajar Bahasa Melayu Ke-3, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak, Malaysia.  



rujukan: 

Sanat Md. Nasir, (2002). Tautan Dalam Wacana Bahasa Melayu Akhbar. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka. 92 
Sanat Mohd Nasir Sanat Md.Nasir, (2005). “ ‘Teori’ Atqakum Dalam Pemikiran Pengajian Bahasa Melayu”, dlm. Hashim Musa (ed.), Bahasa Dan Pemikiran Melayu. Kuala Lumpur:Akademi Pengajian Melayu. 
Sanat Md.Nasir, (2006). “ Mencari Melayu Dalam Analisis Wacana Kritis, Retorik Dan Kesantunan “, dalam. Kamsiah Abdullah et. al (ed.), Budaya:Memeluk Akar Menyuluh ke Langit. Singapura:Jabatan Bahasa dan Budaya Melayu, Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang. Schiffrin et.al , (2003). The Handbook of Discourse Analysis. (Ed) kulit nipis, Oxford: Blackwell Publishing.

3 comments:

  1. Terkejut saya...nama saya pun ada..syukur alhamdulillah..mudah-mudahan buku yg kutulis tu dpt beri manfaat

    ReplyDelete
  2. Terkejut saya...nama saya pun ada..syukur alhamdulillah..mudah-mudahan buku yg kutulis tu dpt beri manfaat

    ReplyDelete
  3. Terkejut saya...nama saya pun ada..syukur alhamdulillah..mudah-mudahan buku yg kutulis tu dpt beri manfaat

    ReplyDelete