Wacana berasal daripada perkataan wacana berasal daripada
bahasa Jawa wocono. Wocono pula daripada woco yang bermaksud baca. Dalam bahasa
Inggeris, discourse berasal daripada bahasa Latin discursus yang bermakna
‘larian ke dan dari’. Menurut Chafe, wacana digunakan dengan pelbagai maksud
oleh pelbagai pengkaji. Tetapi, pada umumnya wacana dilihat sebagai sesuatu
yang melampaui sempadan ayat yang terpisah-pisah. Wacana dan teks digunakan
saling bertukar ganti, dan kedua-duanya merujuk kepada unit bahasa yang lebih
besar daripada ayat. Wacana, menurut beliau lagi, merujuk kepada kajian tentang
unit tersebut, cabang linguistik yang setara dengan cabang yang lain seperti
morfologi atau sintaksis.
Menurut Trask, wacana dikatakan sebagai siri ujaran yang
bersambungan oleh seorang penutur atau lebih. Crystal menyatakan wacana dalam
linguistik merujuk kepada jujuhan bahasa (biasanya lisan) yang lebih besar
daripada ayat. Crystal juga mendefinisikan wacana sebagai unit perlakuan. Unit
ini mempunyai status prateori dalam linguistik, iaitu seberkas ujaran yang
terdiri daripada peristiwa bahasa seperti perbualan, khutbah dan temu duga.
Cook mendefinisikan wacana sebagai bahasa dalam penggunaan dan untuk
perhubungan (Sanat, 2002:35-36). Dijk (1997: 1-34) menyatakan konsep wacana
kabur kerana tentang fenomena yang rencam. Namun, wacana menurut beliau suatu
bentuk penggunaan bahasa yang melibatkan komunikasi dan interaksi. Werth (1999:
1) pula melihat wacana sebagai suatu peristiwa bahasa yang sempurna yang
mempunyai awal dan akhir.
Selain itu, menurut Johnstone, B. (2002:2-4), wacana dilihat
sebagai contoh sebenar komunikasi melalui bahasa. Wacana juga dalam bentuk
jamak merujuk kepada pola kepercayaan dan tindakan lazim di samping pola
bahasa. Wacana demikian merujuk kepada idea dan cara bertutur sehingga dapat
mempengaruhi dan dipengaruhi. Menurut Schiffrin et. al (2003:1), wacana
mempunyai makna yang berbeza kepada pakar yang berbeza bidang. Kepada ahli
bahasa, wacana biasanya didefinisikan sebagai apa sahaja yang melampaui ayat.
Malah, definisi wacana itu dapat dirangkumkan kepada tiga kategori besar, iaitu
yang melampaui ayat, penggunaan bahasa, dan amalan sosial yang meliputi bukan
linguistik dan bukan tentu bahasa. Mereka melihat wacana dan analisis wacana
sebagai sama.
Dapat disimpulkan di sini bahawa wacana sebagai unit
tertinggi bahasa yang melampaui ayat dan kajian tentang unit tersebut. Sebagai
unit bahasa yang tertinggi, wacana dapat direalisasikan dalam pelbagai bentuk
sehingga meliputi peristiwa bahasa. Sebagai kajian, wacana memfokuskan pada
unit tertinggi bahasa itu sehingga meliputi amalan sosial.
Analisis wacana menurut Johnstone, B. (2002:2-4), memfokus
kepada proses memecahkan wacana kepada bahagian kecil dengan berdasarkan
kriteria tertentu dan melihat ciri setiap bahagian itu. Selain melihat ciri
struktur bahagian itu, analisis wacana juga melihat fungsi bahagian itu.
Menurut beliau, analisis wacana sekadar metodologi.
Dijk,T. A.V. (Schiffrin et. al, 2003:352) melihat analisis
wacana peringkat kritis se-bagai sejenis kajian analisis wacana yang berfokus
pada cara penyalahgunaan kuasa sosial, penguasaan dan ketidaksetaraan
dimuatkan, ditampilkan dan dipertahankan melalui wacana dalam konteks sosial
dan politik. Penganalisis wacana kritis mengambil pendirian yang jelas untuk
memahami ketidaksetaraan sosial sehingga sanggup mendedahkan dan memeranginya.
Wacana sebagai unit bahasa yang terbesar dianalisis melalui
analisis wacana. Analisis wacana pula berkait dengan pandangan bahasa
(Sanat,2005a:131-132). Ada tiga pandangan bahasa pada umumnya: Pandangan
positivisme-empiris yang melihat bahasa sebagai jambatan antara manusia dengan
objek di luar dirinya. Analisis wacana dalam konteks pandangan ini tidak
melihat makna subjektif atau nilai yang mendasari penyataan. Sebaliknya, makna
penyataan dilihat sebagai kebenaran atau ketidakbenaran sesuatu wacana dari
segi aturan tatabahasa, seperti tautan dan runtutan.
Pandangan konstuktivisme menolak pandangan
positivisme-empirisme yang memisahkan subjek dengan objek. Subjek dianggap
sebagai faktor utama dalam kegiatan wacana serta hubungan sosialnya. Subjek memiliki
kemampuan untuk men guasai maksud tertentu dalam setiap wacana. Oleh itu,
analisis wacana dimaksudkan sebagai suatu analisis untuk membongkar maksud dan
makna tertentu daripada penyataan subjek.
Pandangan kritis membetulkan pandangan konstuktivisme yang
kurang sensitif kepada proses produksi dan reproduksi makna yang terjadi secara
historis dan institusional. Bahasa dalam pandangan kritis difahami sebagai
representasi yang berpe-ranan dalam membentuk subjek tertentu, topik wacana
tertentu, mahupun strategi di dalamnya. Oleh itu, analisis wacana dipakai untuk
membongkar kuasa yang ada dalam setiap proses bahasa.
Di sini, jelas analisis wacana bermaksud sebagai metodologi
untuk melihat sama ada makna penyataan sebagai kebenaran atau ketidakbenaran
wacana, membongkar maksud dan makna tertentu daripada penyataan subjek, atau
membongkar kuasa dan ketidaksetaraan sosial yang ada dalam setiap proses
bahasa.
Konsep tatabahasa wacana pula dalam kertas ini selain
sebagai tatabahasa yang mencakupi unit tertinggi bahasa, iaitu wacana, juga
mengambil kira asas penggunaan bahasa yang mengambil kira koteks dan konteks
yang cukup luas sehingga memungkinkan pengguna peka teks, koteks, dan konteks
amalan sosial dan amalan agama. Dengan kata lain, tatabahasa seperti ini
dikenali sebagai tatabahasa wacana mega (Sanat, 2005 dan 2006).
Konsep tatabahasa ini sama dengan analisis wacana dari segi
cakupan tumpuan pada wacana tetapi berbeza dari segi konteks amalan dan
metodologi. Metodologi analisis wacana sekadar menganalisis yang menurut
Johns-tone, B. (2002:2-4) merujuk kepada proses analisis secara eksplisit, sama
ada mental atau mekanikal dalam memecahkan sesuatu kepada bahagian kecil.
No comments:
Post a Comment