Thursday 28 April 2016



Kajian terhadap Bahasa pemerhatian orang terhadap bahasa ada sejak sekian lama. Para sarjana Yunani pada abad kelima Sebelum Masehi sudah mengkaji bahasa. Sebagian daripada terminologi yang dipergunakan oleh para pengkaji ilmu bahasa dalam mempelajari bahasa-bahasa moden dewasa ini diambil dari istilah-istilah yang dikemukakan oleh para pemikir atau filsuf, sehingga hasil kajiannya banyak sekali dipengaruhi oleh pemikiran filsafat. Bahasa pada masa dikaji dari segi logik. Kajian bahasa juga berfokus pada ruang lingkup retorika. Keadaan berikut membuat para peminat dan ahli bahasa sepertinya merasa sangat perlu melakukan tinjau ulang dan melakukan pembaharuan berbagai kajian bahasa. Akhirnya, berkembang kajian bahasa secara lebih pesat yang menerbitkan  pelbagai cabang linguistik dan mikrolinguistik. Mikrolinguistik adalah bidang linguistik yang mempelajari bahasa dari dalam dan makrolinguistik mempelajari bahasa dalam hubungannya dengan faktor di luar bahasa (Ibrahim, 2001:1). Pembidangan linguistik secara jelas digambarkan Kridalaksana (2001:xxxviii) berikut.

Pembidangan Linguistik
I.  Mikrolinguistik

Bidang Teoritis Umum
(1) teori linguistik
(2) linguistik deskriptif
(3) linguistik historis komparatif

Untuk bahasa-bahasa tertentu
(1) linguistik deskriptif
(2) linguistik historis komparatif

Bidang interdisipliner
  •  Fonetik
  •  Stilistik
  • Filsafat bahasa
  • Psikolinguistik
  • Sosiolinguistik
  •  Etnolinguistik
  • Filologi
  • Semiotika
  • Epigrafi
  •  Paleografi
Bidang terapan
·         pengajaran bahasa
·          penerjemahan
·         Leksikografi
·         fonetis terapan
·         sosiolinguistik terapan
·         pembinaan bahasa internasional
·         pembinaan bahasa khusus
·         grafologi
·         mekanolinguistik

ii. Makrolinguistik
iii. sejarah Linguistik

Pengkajian bahasa antara lain untuk memahami bahasa dan cara pengeraknya, dan juga
untuk memahami perbuatan orang terhadap bahasa (Halliday dan Hasan, 1985).

Kajian bahasa bermanfaat bagi kepentingan keilmuan (teoretis) dan kepentingan yang langsung dirasakan penggunanya. Pengkaji bahasa ada yang sepenuhnya tertumpu pada belajarmbahasa dan yang memberi arahan pembelajaran bahasa untuk kepentingan penggunanya. Dalam rangka kepentingan bidang pengajaran bahasa, maka hasil kajian bahasa memiliki beberapa manfaat, misalnya untuk penyusunan bahan ajar (Oka dan Suparno, 1994:113). Pemanfaatannya, memerlukan pengolahan khusus dengan mempertimbangkan prinsip-prinsip pedagogi tertentu. Hal ini kerana,terdapat perbezaan tantapan hasil kajian bahasa yang ditujukan untuk keperluan pembelajaran bahasa itu sendiri dengan keperluan untuk pengajaran bahasa di sekolah. Selain itu, pengajaran bahasa tetap mengikuti hasil kajian bahasa, misalnya seperti penemuan terbaru sebagai hasil kajian bahasa yang dilakukan oleh para pengkaji yang sesuai dengan perkembangan dan kemajuan teknologi. Walau bagaimanapun, hasil kajian bahasa akan memberi manfaat yang banyak kepentingannya kepada  masyarakat. 

No comments:

Post a Comment