Perkataan Wacana adalah padanan perkataan discourse dalam
bahasa Inggeris. Perkataan discourse dalam Kamus Webster, 1983 : 522 bererti
hubungan fikiran dengan kata-kata, ekspresi idea-idea atau gagasan-gagasan atau
percakapan. Hubungan secara umum, terutama sebagai suatu subjek kajian atau
pokok bahasan, risalah tulisan, disertasi formal, kuliah, ceramah serta
khutbah.
Perkataan wacana menurut Kamus Dewan Edisi Baru 1993 : 1484
bermaksud ucapan, pertuturan, percakapan, keseluruhan tutur yang merupakan
suatu kesatuan.
Semua perkara yang melibatkan bahasa ialah wacana. Retorik
menjadi komponen yang penting bagi wacana. Wacana adalah sebagai kesinambungan
cerita dengan bahasa yang mudah dan kesinambungan ini ditunjang oleh jalinan
maklumat. Dalam bidang pendidikan Bahasa Melayu pula telah diperkenalkan
beberapa definisi wacana. Dari segi hierarki tatabahasa , wacana terletak pada
heirarki yang tertinggi selepas ayat, seperti yang tergambar dalam rajah berikut
:
Perkataan -->Frasa --> Klausa--> Ayat --> Wacana
Keseluruhan terbitan atau hasil karya dalam sesuatu bahasa.
Berdasarkan erti perkataan wacana di atas dapat disimpulkan bahawa perkataan
wacana itu sama dengan perkataan ucapan yang utuh untuk wacana lisan, dan
karangan yang utuh untuk wacana tulisan dalam pengajaran bahasa Melayu sebelum
ini. Wacana ialah satu unit bahasa yang lengkap . Ia melebihi tingkat ayat.
Oleh kerana sifatnya yang lengkap wacana mempunyai tubuh teks seperti berikut:
a. Pendahuluan
b. Tubuh - isi, munasabah, logik, menarik, berkesan,
usur-unsur paralinguistik (tanda bacaan, cetakan tebal, miring, garis tebal)
c. Penutup
d. graf, jadual, peta dan statistik.
Wacana boleh ditulis dalam pelbagai bentuk penulisan, iaitu
sama ada naratif (pemerian), deskriptif (pengambaran), eksposisi (pendedahan)
atau penghujahan. Untuk memperoleh gambaran yang lebih jelas, definisi wacana
telah dihurai serta diterangkan oleh beberapa tokoh bahasa di bawah ini,
antaranya ialah :
Asmah Haji Omar (1982)3 menegaskan bahawa wacana ialah unit
bahasa yang melebihi batas ayat, yang di dalamnya memperlihatkan
hubungan-hubungan dan perkembangan fikiran yang berurutan seperti ayat, sejumlah
ayat, ceraian, perenggan, bab, buku, novel, cerpen, cerita, dialog, siri buku
(cerita) dan sebagainya. Menurut beliau lagi, wacana tidak mempunyai satu-satu
jenis ayat yang terdiri dengan utuhnya tanpa dipengaruhi oleh proses-proses
kelahiran ayat. Ini bermaksud bahawa ayat yang selalu didapati dalam struktur
dan sistem secara teratur. Asmah telah membezakan ayat sistem daripada ayat
wacana. Ayat sistem adalah ayat atau tutur yang dikeluarkan dan diasingkan dari
konteks wacana, sedangkan ayat wacana yang juga disebut ayat teks adalah ayat
yang betul-betul terdapat dalam wacana teks dan wacana lisan.
Menurut Raminah Haji Sabran (1984:218) dalam bukunya yang
bertajuk Kajian Bahasa untuk Pelatih Maktab Perguruan, mendefinisikan wacana
adalah unit bahasa yang melebihi batas ayat, kerana itu ia boleh terdiri
daripada ayat, sejumlah ayat, ceraian, bab, buku, dialog, siri buku dan
sebagainya yang di dalamnya memperlihatkan hubungan-hubungan dan perkembangan
fikiran yang berturutan. Menurut beliau lagi, wacana merupakan kesatuan bahasa
yang lengkap.
Menurut Fokker (1951)4 pula, hubungan kesinambungan cerita
itu dapat menunjukkan secara nahuan, iaitu perujukan (verwijzing), kata-kata
penghubung (verbindingswoorden) dan pengguguran (ellips). Kesatuan makna dalam
wacana seperti yang diterangkan di atas akan dilihat dari segi makna logik dan
makna tautan. Makna tautan inilah yang merupakan konsep semantik dan merujuk
kepada perkaitan kebahasaan yang didapati pada suatu ujaran yang membentuk
wacana.
Stubbs, Michael menyatakan bahawa wacana merupakan kesatuan
bahasa yang lebih besar daripada ayat atau klausa. Dengan kata lain, wacana
merupakan unit-unit linguistik yang lebih besar daripada ayat atau klausa,
seperti pertukaran-pertukaran percakapan atau teks-teks tertulis. Secara
ringkas, yang disebut teks bagi wacana adalah ayat bagi ujaran.
Harimurti Kridalaksana (1984:204)1 menyatakan bahawa wacana
adalah satuan bahasa terlengkap; dalam hierarki tatabahasa merupakan satuan
tatabahasa tertinggi atau terbesar. Wacana ini direalisasikan dalam bentuk
karangan yang utuh seperti novel, buku, ensiklopedia, dan sebagainya, paragraf,
ayat atau kata yang membawa amanat yang lengkap.
Anton M.Moeliono (1995:407)2 mendefinisikan wacana adalah
rentetan kalimat yang berkaitan sehingga terbentuklah makna yang serasi di
antara kalimat itu.
Henry Guntur Tarigan menegaskan bahawa wacana adalah satuan
bahasa yang terlengkap dan tertinggi atau terbesar di atas kalimat atau klausa
dengan koherensi dan kohesi tinggi yang berkesinambungan yang mempunyai awal
dan akhir yang nyata disampaikan secara lisan atau tertulis.
Setelah dilihat beberapa huraian tentang beberapa definisi
mengenai wacana yang diambil daripada berbagai-bagai sumber, dapat dilihat
bahawa adanya persamaan dan juga perbezaan pendapat mengenai dengan definisi
wacana yang diperolehi dari ahli-ahli linguistik ataupun penulis.
Secara tuntasnya, wacana letaknya lebih tinggi daripada ayat
pada skala tatatingkat tatabahasa dan mempunyai keteraturan fikiran logik
(coherence) dan juga tautan (cohesion) dalam strukturnya. Wacana dicirikan oleh
kesinambungan maklumat. Makna kesinambungan di sini adalah diertikan sebagai
kesatuan makna. Terdapat lapan unsur-unsur penting dalam wacana iaitu satuan
bahasa, terlengkap, mengatasi ayat atau klausa, teratur atau tersusun rapi,
berkesinambungan, kohesi, lisan atau tulisan awal dan juga akhir yang nyata.
No comments:
Post a Comment